Kampioen Multitasken

, 30 april 2010 23:19

Onze jongeren zijn multitaskkampioenen geworden als het om hun mediagebruik gaat. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de Universiteit Gent bij 1.725 jongeren tussen 12 en 18 jaar. Dagelijks zijn ze 6,5 uur lang mobiel en multimediaal.


Jongeren zijn dol op nieuwe media

Nieuwe media zijn niet meer weg te denken uit de leefwereld van jongeren. Dat blijkt duidelijk uit de studie van de UGent. Bij een vorig onderzoek in 2008 was al duidelijk dat media een steeds belangrijkere rol spelen in het leven van jongeren en dat is de voorbije jaren alleen maar versterkt.

Gemiddeld kijken jongeren 2,5 uur per dag tv, surfen ze 2,5 uur op het internet en spelen ze 1,5 uur games. Daarnaast verzenden ze dagelijks gemiddeld 46 sms'jes. "Als je alles apart optelt, kom je aan 6,5 uur per dag", zegt onderzoeker Kristof D'hanens. "Maar jongeren zijn keien in het combineren van media. Ze gamen bijvoorbeeld online of ze kijken met de laptop op de schoot naar televisie."

Hoewel pedagogen ouders vaak zeggen dat ze controle moeten uitoefenen op het mediagebruik van de jongeren, blijkt dat in werkelijkheid zelden te gebeuren. "Meer dan de helft heeft een tv én internet op de kamer, zonder controle van ouders of anderen. Anderzijds springen jongeren meestal erg veilig om met die media. Ze zetten bijvoorbeeld bewust nooit familienaam én woonplaats in hun profielen. Als ze al eens benaderd worden door "vieze venten" gaan ze die ook snel blokkeren en verwijderen."

Volgens de onderzoekers heeft het toegenomen mediagebruik geen negatieve invloed op hun sociale leven. "Het is een en-enverhaal. Vrienden die ze leren kennen op de sportclub of bij de jeugdbeweging gaan ze ook online toevoegen."

Opvallend is ook dat de sms een communicatiemiddel is geworden tussen jongeren. Met 46 sms'jes per dag, zo'n 1.600 per maand, hebben de meeste jongeren een erg geoefende duim. "Het is een getal om bij te duizelen. Wij zijn opgegroeid met het gedacht dat elke sms geld kost. Maar jongeren hebben tegenwoordig maandelijks 5.000 sms'jes gratis bij hun abonnement. Ze voeren eigenlijk chatgesprekken met elkaar en het kost hen niks." (deredactie.be)



Eigenlijk verschiet ik hier helemaal niet van, ondertussen beseffen we allemaal wel dat de nieuwe media enorm ingeburgerd is en dat de meerderheid van de jongeren hier ècht wel mee overweg kan. Ik begrijp wel heel veel ouders die natuurlijk 'bang' hebben van deze media, maar ik denk juist dat kinderen/jongeren echt wel weten waarmee ze bezig zijn, wat risico's kunnen zijn enzo. Eigenlijk denk ik dat we dit alleen maar kunnen aanmoedigen en als het echt de spuigaten uitloopt => bijsturen. :-)

0 Response to "Kampioen Multitasken"

Een reactie posten